reklama

Prečo som sa rozhodol kandidovať v župných voľbách?

Stretávam sa s kamarátskymi podpichnutiami, že načo sa pchám do župnej politiky. Že župy nikoho nezaujímajú a mnohí ľudia stále nevedia, že nejaké samosprávne kraje vôbec existujú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Áno, dnešné kraje sú veľkým nešťastím. Sú umelé a neprirodzené a ani po šestnástich rokoch sa nedokázali s ľuďmi skamarátiť. A čo je úplne najhoršie, dali dôvod na špekulácie, že sú úplne zbytočné a treba ich zrušiť. Áno, dnešný systém samosprávnych krajov je zlý, treba ho zmeniť, ale nedovoľme myšlienku samosprávnych regiónov zničiť. Neverím, že „múdri“ ľudia v hlavnom meste by náš život riadili lepšie. Naopak, vidíme, že centrálna vláda stále nedokáže riešiť rastúci rozdiel medzi oblasťami Slovenska, že záujem Bratislavy o rozvoj regiónov závisí najmä od straníckeho trička miestnych predstaviteľov. Ja sa prikláňam k myšlienke dnešné kraje zameniť za tradičné a prirodzené regióny. No a tie finančne i právne posilniť. Zabezpečiť ich tak, aby neboli závislé od toho, kto v Bratislave vládne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uvedomujem si, že presvedčiť dnes ľudí, že regionálna samospráva má zmysel, je ťažké. Ale pomohlo by, keby sme im dokázali, že aj dnešné kraje môžu byť užitočné. Lebo zatiaľ sa na Slovensku samosprávne kraje venujú iba údržbe. Možno s výnimkou Bratislavského kraja, kde je predsa len trošku iná mentálna klíma. Ale inak kraje s rôznou úspešnosťou obnovovali budovy, rekonštruovali cesty, vykurovali školy a knižnice a keď bolo veľmi zle, tak aj poopravovali škody. Ale kompetencie krajov sú oveľa väčšie. Môžu vytvárať grantové programy pre cestovný ruch, šport či kultúru, budovať technickú i sociálnu infraštruktúru, zavádzať duálne vyučovanie či podporovať domácu výrobu. Teda môže iniciovať zmeny, tvoriť, nie len udržiavať!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A práve preto som sa rozhodol ísť do župných volieb. Chcem sa pokúsiť presadiť aktívnu politiku v oblastiach, ktorým rozumiem. Kto ma pozná vie, že sa dlhodobo venujem regionálnemu rozvoju, najmä cestovnému ruchu a podpore domácej výroby. Pätnásť rokov som bol riaditeľom slovenskej časti Euroregiónu Váh - Dunaj - Ipeľ. Manažoval som veľa projektov a organizoval desiatky rôznych podujatí. Od vínnych ciest, gastrofestivalov až po historické podujatia. A zistil som, že ozajstnú zmenu neprinesú žiadne individuálne aktivity. Bez celoregionálneho premysleného systému, bez aktívnej podpory a bez širšej spolupráce sa individuálne dá dosiahnuť iba obmedzený dopad, iba krátkodobý efekt. Potrebujeme udržateľné a dlhodobé projekty, potrebujeme väčší priestor pre spoluprácu s ľuďmi od fachu. Toto je mojou ambíciou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viem, že v Nitrianskom kraji potrebujeme byť odvážni aj v zavedení integrovanej dopravy, že potrebujeme spojiť vzdelávanie s praxou či zabezpečiť normálnu dostupnosť zdravotnej a sociálnej starostlivosti. To však nie je moja parketa, túto oblasť garantujú iní ľudia na našej spoločnej kandidátke. Aj oni majú svoj sen o užitočnej župe, tak ako svoj sen o otvorenom riadení kraja bez predstieranej transparentnosti má Ján Greššo. Páči sa mi, že sme sa dali dokopy, že sme z viacerých strán. Lebo spolupráca je dnes jediný spôsob, ako sa môže opozícia stať silnou. Aj to je dôvod, prečo som sa rozhodol kandidovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor kandiduje na poslanca Nitrianskeho samosprávneho kraja 

Daniel Balko

Daniel Balko

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  9x

Študoval som politológiu a históriu, čo predznamenalo väčšinu mojich záľub, teda dejiny, medzinárodne vzťahy a fungovanie verejnej správy. Posledné roky sa profesionálne venujem regionálnemu rozvoju, najmä v oblastiach cestovnému ruchu a gastronómii. Voľné chvíle venujem čítaniu a Dobovému spolku Militia Portalis. Politicky som tiež aktívny, som podpredsedom strany Šanca, zástupcom primátora v Nitre a poslancom Nitrianskeho samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu